Kommersens helvete...
Kategori: Eget svammel
Hoppla där blev det ett påhopp, kanske ska jag förklara mig...
Jag menar att det verkar som olika modeller tas fram endast för syftet att ha ett stort utbud... Glänsa! Samma grund olika utföranden... med enkla medel kan du skala upp och skala ner en normal tomatgarderob till en budgetvariant, givetvis med annat sk brand alternativt till en sk delux modell, det skiljer inte mycket mellan att välja metallic lr AC alternativt mellan digitala displayer och autodefrost...
För bilbranschen resulterade detta "skapade behov" av uppskalning med att man byggde SUV-bilar så stora och exklusiva att nästan bara ryggdunkande bolagstoppar kunde finansiera detta "behov" med sina mer lr mindre välmående bolag...
Var det slutade för bilbranschen har vi ännu inte sett, men man kan väl utan att överdriva säga att dessa marknadsinriktningar kommer få ta stryk till förmån för omstrukturering av branschen samt att man öppnar öronen för de vanliga konsumenterna, dvs inte bara de mest glänsande kreditkort...
Att hitta mellan bolagen som huserar inom kyl och frys gör att jag känner mig lika vilse... Jag jämför priser på pricerunner, diverse företags hemsidor och gud vet vad, sen ringer jag butiker för att anslutas till en helt annan verklighet... Verkligheten! Innan jag drar en slutsats kan jag även konstatera att det verkar som om dessa olika modeller ibland är samma tillverkare, samma modell fast med olika "brands" för att kunna positionera produkterna i olika prísklasser... fatta nada? Vill ni skämta med mig aprillos? Tillbaka till verkligheten...
Efter en snabb signalspan med telefon runt min bekantskapskrets kan jag konstatera att denna variant av helvete mer lr mindre alltid infinner mitt i racet av bilservice, tandläkarräkningar och parkeringsbotar... Inte helt sällan i anslutning till en hedersam derbyrförlust då favoritlaget lindansar i seriesystemen... Alla som mer lr mindre frivilligt deltagit har haft sina infallsvinklar och synpunkter, inte helt sällan om detta makabra utbud... Detta är dock inte det värsta!
Denna verklighet är inte samma som på webben, den är mindre korrekt vad gäller riktighet och omfattning i fakta och information, men mer korrekt vad gäller kundkontakt, kanske kan man kalla det för entusiasm för sin potentiella kund... Hade det inte varit för dessa lismande säljare som gnuggar sina händer samtidigt som de med en syditaliensk fromhet ifrågasätter var jag fått "så låga priser ifrån" (dvs de priser jag refererar till) hade jag gladeligen gått runt i butikerna tills jag var produktorienterad och nöjd...
Att få serverat "Då kanske du inte har här att göra..." från en lismare gör mig förbannad! Det kanske inte är så att man "utnyttjar" dessa för att få information för att därefter shoppa billigast på webben, det kanske finns en vilja att hadla lokalt och stödja lokala marknaden, men inte till vilket pris som helst...
Här har ni fan mycket att lära av bilhandlarna... Dialog är nyckeln till en bra affär när man bränner pengar på nivån massor av tusenlappar... Ville jag inte ha dialogen hade jag ju shoppat via webben direkt... lr hur?
:P
(Dessutom har jag ingen jävla dragkrok... hahaha!)